it-centerfyn logo

Henter indhold ...

Lokale IT-teknikers opgaver

En partnerskole i IT-Center Fyn har tilknyttet en lokal IT-tekniker, der med sin faglige indsigt og sit netværk løser skolens daglige IT-opgaver. 

Område Opgaver
Teknisk support

Ved ”Teknisk support” forstås konfiguration og fejlretning i forbindelse med installation og indstilling af software og hardware.

Teknisk support omfatter ikke instruktion og undervisning i brugen af udstyret og af applikationerne.

  • Teknisk support af devices, som er partnerskolens ejendom. Herunder udlånt udstyr til medarbejdere, kursister og elever.

  • Medarbejderes private udstyr supporteres ikke.

Teknisk support - elever/kursister
  • Teknisk support af elevers/kursisters egne devices, der anvendes på partnerskolen til undervisningsformål for den del, der er relevant for undervisningen.

  • Support til opsætning/installation af printere og tilslutning til det trådløse netværk.

  • Bistand til partnerskolens medarbejdere i forbindelse med installation af undervisningsspecifik software på deres elever/kursisters udstyr.

  • Der ydes support i det omfang, elevens/kursistens udstyr rent teknisk kan supporteres. Det er den lokale IT-tekniker, som i hvert enkelt tilfælde vurderer muligheden for support.

  • Windows XP og Windows Vista supporteres ikke.

User Management System (UMS)
  • Vejledning i brugen af UMS-systemet, f.eks.

    - oprettelse af gæstelogins

    - udskrivning af holdlister og flettebreve

    - nulstilling af adgangskoder

  • Fejlmelding af funktioner i UMS-systemet til den centrale IT-support

  • Kontrol af logfiler og reaktion på fejl i logfiler

  • Koordinering med den centrale IT-support i forbindelse med partnerskolens indkøb af nye moduler til UMS-systemet

Active Directory (AD/brugerdatabase)
  • Håndtere lokale bruger-konti og deres rettigheder

  • Nulstille adgangskoder til specielle brugerkonti, som ikke optræder i UMS

  • Oprette lokale indstillinger (GPO’er) for partnerskolens brugerkonti og computerkonti

Software-installation
  • Udrulning/deployment af operativsystem og software på partnerskolens computere.

  • Udrulning/deployment af software på partnerskolens tablets

Printere/kopimaskiner
  • Tilslutning til netværket

  • Tildeling af printere via lokale indstillinger (GPO’er) i AD’et

  • Sletning af printjobs

AV-udstyr/projektorer
  • Tilslutning af AV-udstyr til netværket og til computer eller tablet.

  • Udrulning af hardware-specifik software på partnerskolens devices

Applikationer i administrationen
  • Fejlfinding og rådgivning i samarbejde med medarbejderen

Lokalt netværksudstyr
  • Konfigurere og opdatere partnerskolens netværks-switche

Overvågning
  • Netværksudstyr

  • Trådløst net

  • Printere

  • Antivirus

Servicedesk
  • Oprette sager i Servicedesk

  • Følge partnerskolens sager i Servicedesk

  • Informere slutbrugerne vedr. sagernes status

Rådgivning
  • Ved indkøb, anskaffelser samt udskiftning af diverse IT-udstyr

  • Ved udfærdigelse af vejledninger

Indkøb
  • Bestilling af hardware/software via driftsfællesskabet indkøbssystemer og indkøbslister

Dokumentation
  • Oplysninger om partnerskolens fastmonterede IT-udstyr med f.eks. navn, netværksadresse, kontaktperson, adgangskode

  • Specielle lokale IT-opsætninger og IT-rutiner – f.eks. lokalt opsatte servere og de tjenester, som kører fra dem

  • Partnerskolens IT-årshjul med f.eks. eksamensdatoer, IT-møder, fællesarrangementer, ferier osv.

Projektarbejde
  • Ved større IT-ændringer på partnerskolen – f.eks. indførelse af nye IT-systemer

Tovholder
  • Formidling/opfølgning/kontakt i forbindelse med løsningen af større IT-opgaver, som partnerskolen har bestilt i driftsfællesskabets centrale IT-support