it-centerfyn logo

Henter indhold ...

Kursusdag om Robotteknologi

itcfyn.dk, 13. september 2016

Mandag den 12-09-2016 stod på kursusdag om robotteknologi i H. C. Andersens Lufthavn.


Kurset startede ud med en kort velkomst og introduktion til dagens program, efterfuldt af et spændende foredrag med Thiusius Rajeeth Savarimuthu, lektor hos SDU. Foredragets omdrejningspunkt var ”det at tænke ud af kassen” og blev suppleret med et par eksempler fra egen forskning og andre succes historier fra SDU’s robotteknologiske afdeling, hvor netop détte havde været en afgørende faktor.

Savarimuthu roste gymnasiernes evne til at uddanne studenter der evnede dette, ifht. andre lande hvor tankegangen i større grad præges af mønstergenkendelse. Men Savarimuthu lagde ikke skjul på, at førend man kan tænke ud af kassen, må man først vide præcis hvad den indeholder. Gymnasierne må derfor i højere grad holde et strengt fokus på elevernes faglige dygtighed inden for den naturvidenskabelige faggruppe, såfremt at Danmark fortsat skal kunne opretholde sin stærke position inden for flere naturvidenskabelige felter, herunder det robotteknologiske.

Efter foredraget var der aktiviteter i messeområdet, hvor repræsentanter fra eks. Blue Ocean Robotics, Computer Club House, Shape Robotics mfl. præsenterede et udvalg af produkter med henblik på inddragelsen af teknologi i de naturvidenskabelige fag. Herunder bl.a. robotter beregnet til brug i undervisningen, VR (virtual-reality) fremvisning og dialog herom.

Senere på dagen bød kurset på flere forskellige workshops, herunder det obligatoriske dronekursus fra UAS Denmark. Her blev de nytiltrådte regler for flyvning med droner i Danmark blev gennemgået, der blev informeret om hvor og hvordan man kan erhverve sig en, hvordan dronerne kan inddrages i de naturvidenskabelige fag mm. Efter endt oplæg kunne deltagerne få lov at test-flyve et mindre udvalg af forskellige slags droner, for bedre at få en fornemmelse for arbejdet hermed.

Andre workshops inkluderede bl.a. Mindstorms EV3, samt et væld af udstyr hertil og hvordan det kan inddrages og bidrage til undervisningen og elevernes forståelse for materialet. Den populære mikrocontroller platform Arduino kom også i spil, herunder hvordan man kan anvende denne til dataopsamling, eks. ved at sende den op med en vandraket mens det tilsluttede måleudstyr, hele tiden gemmer dataene for opsendingen og returneringen, til senere aflæsning.

Hele dagen igennem var der desuden rig mulighed for sparring gymnasielærerne imellem og der blev livligt diskuteret hvilke teknologier og metoder der blev brugt på de forskellige gymnasier. Råd og tips skortede det derfor således ikke på.