it-centerfyn logo

Henter indhold ...

Når eleverne googler "kører" de ofte galt

itcfyn.dk, 7. september 2016

Jeg har prøvet det tit - at sidde til eksamen, hvor elevens notatark er printet fra en eller anden hjemmeside. Jeg får altid ondt maven, når jeg ser det. For det går sjældent godt. Vi har en generation af elever, der er vant til at de kan google sig til svarene på deres spørgsmål. Og det kan de langt hen ad vejen også. Men nogle gange kan de ikke. Matematik-eksamen er en af de situationer.

Hvad nu hvis de har googlet andengradsligninger og er endt på en side hos DTU, hvor de irrationelle løsninger beskrives? Eller hvis de lander på en side, hvor kun løsningsformlerne er angivet? Jeg lærer mine elever, at risikoen for at de lander et sted, hvor niveauet (og indholdet) er forskelligt fra vores simpelthen er for stor. De har ALT hvad de skal bruge i deres bog, i vores tavlenoter og de links, jeg har givet dem. Og de har lyttet. Indtil videre. 

Dette er et af eksemplerne på digital dannelse i matematikundervisningen, som vi skal tale om til det virtuelle netværksmøde for matematik den 22. september, og jeg satser på at det bliver så konkret, at vi kommer fra mødet med lavpraktiske tips til, hvordan vi kan få det med ind i klasserummet.

Sidsel Visti Nonnemann, Lektor, Midtfyns Gymnasium