it-centerfyn logo

Henter indhold ...

Google.Docs i vejledersituation

Skrevet af: itcfyn.dk , 18. december 2018

Hvis man har vejledning med fx flere elever kan mængden af Lectiobeskeder bliver uoverskuelig, så for at sikre sig en bedre, og mere struktureret, vejledning kan man jo oprette Google.docs og benytte dem til vejledningerne.


Opret SRP-mappe

Da jeg er vokset op i en tid med Dos og win 3.11 så er jeg meget glad for mappestrukturer og at jeg ved hvor mine filer er, derfor opretter jeg altid en mappe som hedder fx ”SRP 2018” til alle mine vejledninger.

Se denne video hvis du vil vide hvordan man gør det.

 

Jeg vil anbefale at man ikke deler mappen med elever, da de så vil kunne se hele mappens indhold, og fx også de andre elevers vejledninger.

Opret Google-docs

Når man har oprettet sin mappe, så er det på tide at oprette sit dokument. Går man ind i sin SRP-mappe og opretter dokumentet derfra, så vil det allerede ligge inde i mappen, og man skal derfor ikke forholde sig til at flytte det efterfølgende.

Se hvordan man gør det i denne video.

 

Kald gerne dit dokument noget simpelt og sigende, som fx SRP 2018 - Jesper Jespersen, så er det lettere at rydde op senere.

Det vil være min anbefaling at man opretter to dokumenter pr. elev. Et med eleven og de relevante vejledere - elevdokumentet og et kun for vejlederne - vejlederdokument.

Elevdokumentet bruges til den løbende vejledning, lister med materialer, brainstorms og eventuelt også til elevernes egne bud på problemformuleringer. Dette dokument kan blive meget langt, men man kan forholdsvis let orientere sig i det nyeste ved at trykke på knappen ”nyeste ændringer”

Her vil man kunne se historikken i vejledningen og derved ”slippe” for at læse det hele igen, dette kan spare meget tid.

Jeg vil anbefale at man opretter elevdokumentet og deler det til eleverne inden første vejledning, så kan man sætte spørgsmål til første vejledning ind her hvis man benytter det. 

Lærerdokumentet bruger jeg primært til selve opgaveformuleringen sammen med min kollega. Tidligere satte vi os sammen og brugte (totalt set) mange timer på at lave formuleringerne sammen, nu kan vi hver især skrive på den samlede problemformulering og så blot mødes for at finpudse de dele som er lettest at lave sammen. Dette har reduceret mødetiden i den sidste uge inden aflevering af SRP-problemformuleringer for mig betragteligt.
Dette dokument må selvfølgelig ikke deles med eleverne, og er derfor en grund til at det ikke er mappen men de enkelte dokumenter som skal deles med eleverne.

Del dit dokument med de relevante

Når du har oprettet de to dokumenter skal de deles med de relevante lærere og elever. Dette gør jeg oftest ved link-deling og beskeder i Lectio, for så ved de at dokumentet er oprettet og delt, men man kan også finde eleverne og lærerne i delefunktionen i docs.

Se i denne video hvordan linkdeling fungerer

Når dokumenterne er delt, så er det bare at vente indtil eleverne skriver noget. Men hvordan se man at de har skrevet i dokumentet, dette gør jeg ved at stjernemarkere (favoritmarkeringer) dokumenterne.

 

Stjernemarkeringer

Stjernemarkeringer kunne lige så godt hedde ”favoritdokumenter” men det er så et andet navn for det samme. I bund og grund laves en genvej til dokumentet, som er let at fjerne igen efter endt vejledning.

Se denne video hvordan man benytter stjernemarkeringer

 

Når man benytter stjernemarkeringer får man desværre ikke beskeder når der er skrevet I dem, men man kan let se om der er skrevet i dokumenterne uden at åbne dem, ved blot at se på hvem som sidst har ændret dokumenterne. Man kan jo også forklare sine elever at man altid ser på dokumenterne fx tirsdage og torsdage, for ikke at være tilgængelig hele tiden, hvis det kan stresse en selv.

Når man er færdig med sin SRP-vejledning er det en god idé at fjerne stjernemarkeringerne igen, dette gøres ved at klikke på stjernen igen.

 

Afslutning

Denne måde at vejlede mine elever på har gjort mine vejledninger mere strukturerede for både mig og eleverne, vi ved hvor det er at vi kommunikerer og det er et sted hvor der er plads til lange beskeder, billeder og links. Samtidig har det reduceret den tid hvor jeg skal mødes med mine medvejledere og med mere pres på skemaet er tiderne til møder blevet mere vanskelige at finde.

Jeg håber at denne guide kan hjælpe dig i din vejledning, og hvis der er spørgmål kan man altid kontakte mig på

je@odensekatedralskole.dk

  • Digital dannelse
  • Google
  • Læringsværktøjer