it-centerfyn logo

Henter indhold ...

OneNote Klassenotesbog som platform for vejledning af elever

Skrevet af: IT-Center Fyn , 31. oktober 2018

Af Marie Louise Bach, netværkskoordinator for samfundsfag og historie, lektor Nyborg Gymnasium

Efterårets komme varsler for mange gymnasielærere også starten på vejledningsprocessen i forbindelse med større skriftlige opgaver, som f.eks. Studieretningsprojektet (SRP) på STX. På Nyborg Gymnasium forsøges vejledningsprocessen struktureret på baggrund af en klassenotesbog, hvor eleverne ”tvinges” til at gøre sig faglige overvejelser forud for de enkelte vejledningsgange, hvormed selve vejledningen fra lærerene også kan kvalificeres yderligere, idet lærerne har adgang til de overvejelser vedr. emne, materialevalg mv., som elever gør sig. Derudover har klassenotesbogen ”større skriftlige opgaver” også indbygget en skriftlig progression, da den også er blevet brugt som platform for Dansk-Historie Opgaven (DHO) og Studieretningsopgaven (SRO), hvorved eleverne gennem feedbacken fra disse opgaver gerne skulle blive bevidste om, hvad de skal være særligt opmærksomme på i forbindelse med SRP. Udover at indeholde projektbeskrivelser, som der tages udgangspunkt i til de individuelle vejledninger, så indeholder klassenotesbogen også materiale, som eleverne kan benytte sig af i forbindelse med informationssøgningen i tilknytning til SRP’en.  Læs mere her

 

 

Strukturen i Klassenotesbogen ”Større Skriftlige Opgaver” SRP-fanen. 

 

 

3.3 Projektbeskrivelse med litteraturhenvisninger  

I sidste workshop lavede du en projektbeskrivelse. Du skal nu finde relevant litteratur til de to fag og sætte ind i en projektbeskrivelse (brug evt. dine noter fra side 2.2 - men justér) 

Dette er lektie til næste vejledning 

 

 

Elementer i projektbeskrivelsen 

Justér dine overvejelser fra side 2.2. 

Projekttitel (problemorienteret og tværfaglig) 

 

Hvilke fag skriver du i? 

 

Hvilke teorier er relevante i fag 1? 

 

Hvilke teorier er relevante i fag 2? 

 

Hvilken empiri er relevant i fag 1? 

 

Hvilken empiri er relevante i fag 2? 

 

Hvilke metoder fra de to fag er relevante? 

 

Hvilke ideer har du til underspørgsmål (sørg for at de taksonomiske niveauer er tilstede i dine underspørgsmål) 

 

Har du allerede nu en idé om, hvad du vil komme frem til i din konklusion? 

 

Hvilke materialer har du fundet - sæt det ind du har indtil nu til dine to fag 

 

  • OneNote