Computational Thinking-netværk
ArrangementMålet med netværket er at deltagerne:
- Indgår i et hybridt praksisfællesskab, der udvikler og deler konkrete undervisningsaktiviteter/mønstre, som integrerer computational thinking.
- Via typiske computational thinking-arbejdsprocesser som eksperimenter og konstruktion, tilegner sig:
- viden om computational thinking i en didaktisk kontekst baseret på design thinking
- kompetencer i at kunne anvende udvalgte digitale teknologier
Målgruppe: Alle undervisere med lyst til at eksperimentere og skabe med digitale teknologier og undersøge det didaktiske potentiale i Computational Thinking.
Det er ikke nødvendigt med særlige tekniske forudsætninger.
Instruktører:
Rikke Toft Nørgård, lektor i læringsdesign og teknologi, AAU
Martin Liliendahl, Interaktionsdesigner og tilknyttet Nyborg Gymnasiums Makerspace.
Rikke og Martin vil løbende holde oplæg og workshops og giver feedback på deltagernes undervisningsaktiviteter i forbindelse med hver mødegang.
Organisering: Netværket er organiseret over fire halve mødedage ud fra Double Diamond-modellen (indsat nederst). Der er fastlagt et udkomme for hver mødegang, med henblik på at sikre at deltagerne når i mål med at udvikle og beskrive konkrete C.T-baserede aktiviteter/mønstre i undervisningen
Overordnet program:
- mødegang: DISCOVER
D. 9. januar kl. 11.00-15.30 i KEA´s Makerspace, Guldbergsgade, 29N
Mål, indhold og udkomme:
- Viden om og opbygning af fælles vokabular om computational thinking og design thinking som didaktisk princip.
- Præsentation og drøftelse af konkrete eksempler på CT i undervisningen
- Åbning af Toolbox: Præsentation af og afprøvning af:
- Kodning, brugerfladedesign og spiludvikling (didaktisk anvendelse: spil, quiz, digital fortælling)
- Robotteknologi (didaktisk anvendelse: fx en skulptur, et værk, en interaktiv læringsinstallation eller en simulering)
- Udkomme: Hver deltager har en CT-baseret idé eller vision for en undervisningsaktivitet.
- Mødegang: DEFINE
Den 1. februar kl. 11.00-15.30 i KEA´s Makerspace, Guldbergsgade 29N
Mål, indhold og udkomme:
- Deltagerne definerer, motiverer og skitserer den valgte undervisningsaktivitet.
- Dybere ned i netværkets toolbox. Hvad skal jeg, og mine elever, kunne med de valgte teknologier? Hands on session, hvor vi sætter strøm på din undervisningsaktivitet.
Udkomme: En færdig beskrivelse af undervisningsaktiviteten og tilknytning til læringsmål.
- Mødegang: DEVELOP
Den 26.februar Kl. 10.00-14.00, ARKEN, Museum for moderne kunst, Ishøj
Mål, indhold og udkomme:
- Oplæg ved Katrine Pedersen, leder af undervisningsafdelingen om kunst og kodning
- Sparring på og produktion af undervisningsmateriale - vi har værksted med
- Udkomme: Færdig undervisningsaktivitet, der skal afprøves inden næste mødegang.
- Mødegang: DELIVER
Den 8.marts kl. 11.00-15.30 V.U.F
Mål og indhold:
- Tilbagemelding på test med eleverne.
- Justering og færdiggørelse af undervisningsdesign
- Præsentation af projekter for hinanden og feedback fra Rikke Toft Nørgaard og Martin Liliendal.

Dato og tid
Fra: 09. januar 2019 kl. 11.00
Til: 08. marts 2019 kl. 15.30

Lokation
KEA´s Makerspace, Guldbergsgade, 29N

Tilmelding
kontakt: mail@itcfyn.dk