it-centerfyn logo

Henter indhold ...

Apps i undervisningen

Skrevet af: , 26. marts 2021

Som DPO bliver jeg fra tid til anden spurgt om brugen af apps fra fx Apples App Store, Google Play, en hjemmeside eller apps, der er tilgængelige via Teams, - er forenelig med databeskyttelsesforordningen.

For at afgøre det, kræver det en større undersøgelse af den enkelte app. En undersøgelse, som I, på skolen, er ansvarlige for at lave, inden en app tages i brug.  Jeg har tidligere lavet et notat Notat retningslinjer for kontroller af apps før ibrugtagning om brug af apps, hvori der er en tjekliste, som I kan bruge til at vurdere, om en app lever op til databeskyttelsesforordningens krav.

Ved brug af tjeklisten, som I kan udfylde på baggrund af en apps privatlivspolitik, kan I bl.a. få afklaret, hvem der er dataansvarlig, om appudbyderen kan leve op til de registreredes rettigheder, og om der sker overførsel af personoplysninger til tredjelande. Tekniske undersøgelser hos IT-Center Fyn har dog vist, at det ikke er tilstrækkeligt kun at gennemgå en apps privatlivspolitik, inden en app tages i brug. Typisk beskriver politikken ikke, hvilke personoplysninger en app ”henter” fra fx en brugers telefon, OneDrive og mail. Det er oplysninger som appen i mange tilfælde deler med andre tredjeparter. Det betyder, at du kan få et overblik over, hvordan personoplysninger flyder, og reelt vil der i mange tilfælde ske brud på persondatasikkerheden.

Min overordnede anbefaling er derfor, at I på skolerne ikke bør anvende apps i undervisningen af elever og heller ikke i andre sammenhænge. Vælger I alligevel at bruge apps, er det vigtigt, særligt i undervisningssammenhænge, at det er frivilligt for eleverne, om de ønsker at bruge en bestemt app.

Brugen af appen må ikke være en forudsætning for, at en elev kan få det optimale ud af undervisningen. Når jeg stiller disse forudsætninger for brug af apps, skyldes det, at det af langt de fleste apps’ privatlivspolitikker, som jeg har læst, fremgår, at det er appudbyderen, der er dataansvarlig. Dataansvaret vil imidlertid, jf. udtalelser fra Datatilsynet, overgå til jer på skolerne, hvis det ikke er frivilligt at bruge en app, og brugen faktuelt er en forudsætning for undervisningen. Det betyder, at I skal indgå en databehandleraftale med appudbyderen. Oftest vil det imidlertid ikke være muligt, at indgå en sådan aftale.

Hvis I vælger, at apps må indgå i undervisningen, er det vigtigt, at I får etableret og dokumenteret en proces for godkendelse af de apps, der må bruges. Her er min anbefaling, at godkendelsesproceduren involverer skolens ledelse og den/de personer, der er ansvarlige for, at jeres skole efterlever databeskyttelsesforordningens krav.

Se hele nyhedsbrevet her