it-centerfyn logo

Henter indhold ...

Nyhedsbrev december 2020 - Brobygning og virtuel undervisning

Skrevet af: , 21. december 2020

Virtuel undervisning igen

En ny nedlukning har ramt skolerne, og det betyder endnu en runde med virtuel undervisning. Vi har udsendt mail til Microsoft-skolerne med opdatering om relevante nyheder i Teams, da en del af de funktioner, der blev efterspurgt under forårets nedlukning, nu er kommet.

Google-skolerne kan tjekke dette link med grundige vejledninger til nye funktioner i Google Meet, primært for dem, der har Enterprise, og denne med div. vejledninger i Google og Meet (tak til Morten Ulstrup, Glostrup Skole).

Vi henviser desuden til vores tidligere afholdte webinarer, som er blevet optaget:

Brobygning og åbent hus

Mange skoler er lige nu ved at finde ud af, hvordan de skal afvikle aktiviteter som brobygning og åbent hus, hvor vi formentlig ikke kan gøre som vi plejer. Nogle skoler har allerede nu åbnet for tilmelding (booking) til specifikke tidspunkter, og her kan fx Safeticket eller Ticketbutler benyttes.

Brobygning og andre aktiviteter med eksterne deltagere kan i et vist omfang afvikles fra skolernes eksisterende platform, Teams eller Meet.

Brobygning med Google Meet

Det er en udfordring, at man dels selv skal oprette det Meet, man ønsker at bruge, for at give elever udefra adgang, og dels, at de skal have en Gmail for at deltage. Det sidste kan man dog omgå ved at ændre indstilling, så anonyme brugere kan få adgang til Meets på ens domæne. Derved bortfalder krav om Gmail.

For at iværksætte det, henviser vi til følgende Google Blog post:

"Admins: There is no admin for this feature. G Suite for Education admins can request to have this feature disabled to allow anonymous participants to join Google Meet calls by contacting G Suite support to request an exception. This will allow meetings organized by users in their domain to allow anonymous users to join."

https://sites.google.com/gskole.dk/itgs/g-suite/meet-og-chat#h.54jup94t4agn

Brobygning med Teams:

Det er ligetil at afvikle brobygning via Teams, da man kan oprette et møde i kalenderen og dele linket med brobyggerne. Det er ikke nødvendigt at kende deltagernes mail – de skal bare have linket til mødet. Det eneste krav til mødeoprettelsen er, at man ikke må planlægge det i en kanal, og at man skal tilføje mindst en deltager via mail. Når man har gjort det kan man fra kalenderen finde mødet og link til mødet. Link til vejledning kan ses her.

Se hele IT-Center Fyns Nyhedsbrev her