it-centerfyn logo

Henter indhold ...

Formativ evaluering og feedback- Lad eleverne arbejde selv v.hj.a. Peergrade

Skrevet af: , 5. februar 2018

Mange skoler har i disse år fokus på formativ evaluering og feedback, hvilket også skal ses i lyset af gymnasiereformen, som netop lægger vægt på formativ feedback og selvevaluering. Et digital redskab som kan benyttes i denne sammenhæng er Peergrade. Peergrade gør det muligt at lave feedback-aktiviteter, hvor læreren på forhånd har defineret tydelige feedback-kriterier som eleverne skal forholde sig til, hvorved feedbacken bliver tydeliggjort.

 

Peergrade består af 6 trin og som lærer kan du hele tiden følge med i de enkelte elevers udvikling - både i form at den feedback den enkelte elev giver og modtager fra sine klassekammerater. Indbygget i Peergrade er også en mekanisme som gør at eleven, som er god til at give feedback, bliver belønnet ved at blive parret sammen en anden elev, som også er god til at give feedback. Dette kræver dog at man bruger Peergrade til flere afleveringsopgaver. Som med alle andre digital værktøjer findes Peergrade også en betalingsversion, som tilbyder endnu flere features - men basisversion er bestemt brugbar. Nedenfor følger et par eksempler på feedback-kriterier fra en synopsisaflevering samt eksempel på elevfeedback. Se Peergrade Tutorial og afprøv selv værktøjet på https://www.peergrade.io/

Eksempel på feedback-kriterier:

Den gode feedback-elev:

Den knap så gode feedback-elev

De har fulgt skabelonen rigtigt og har alle punkter med

 

  • IT-didaktiske netværk