
Find svar på de mest almindelige spørgsmål
Administration
-
Hvem skal jeg kontakte ved spørgsmål til en faktura jeg har modtaget?
Ring til 6565 2000 og vælg 2 for "administration".
-
Hvem skal jeg kontakte hvis jeg har spørgsmål i forbindelse med møde/kursus på IT-Center Fyn.
Ring 6565 2000 og vælg 2 for "administrationen".
-
Hvorfor har vi ikke et åbent trådløst netværk?
Baggrund og konklusion
Forretningsudvalget har bedt IT-Center Fyn undersøge de juridiske og tekniske konsekvenser ved at tilbyde lærere og elever/studerende/kursister et åbent trådløst netværk på IT-Center Fyns partnerskoler.Undersøgelsen førte frem til, at opsætning af åbne trådløse net på partnerskolerne er utilrådeligt.
Begrundelse
Rent juridisk vil det først og fremmest være problematisk for partnerskolerne som dataansvarlige at leve op til de lovgivningsmæssige krav, som de er underlagt, jævnfør Persondataloven. Kravene er teknologineutrale, og derfor ens for trådløse såvel som kablede forbindelser. Navnlig kravet om, at partnerskolerne skal sikre, at oplysninger ikke kommer til uvedkommendes kendskab, volder problemer. Dette skyldes, at eleverne som udgangspunkt vil være identitetsløse på det trådløse netværk. Derudover vil enhver, der opholder sig i nærheden af skolen få fri adgang til netværket. Det er særligt problematisk på de skoler, hvor eleverne har adgang til interne drev, webservere og printere.
Fordi eleverne ikke kan identificeres på netværket, vil det heller ikke være muligt at logge trafikken på dette. IT-Center Fyn vil således ikke kunne være behjælpelig i tilfælde af eksamenssnyd eller teknisk kriminalitet. I forhold til digital eksamen vil det derfor være umuligt at se, hvilke elever der har tilgået hvilke sider, såvel som det vil være umuligt at afskære alle eller specifikke elever fra at tilgå udvalgte sider.
Det vil i eksamenssituationer heller ikke være muligt, at afholde eleverne fra at tilgå specifikke sider, fordi dette kræver brugeridentifikation. Det vil ej heller være muligt at prioritere eksaminanderne i forhold til andre under eksamen, da båndbreddestyring kun vil være mulig på basis af devices og ikke brugere.
Derudover til et åbent netværk muliggøre ”man in the middle”-angreb, hvilket vil gøre det muligt at ”sniffe” blandt andet SSL (sikker) information og læse ikke-krypterede oplysninger og anvende den viden til at gøre ondt.
Rent forretningsmæssigt vil et åbent netværk medføre, at den trådløse brugeroplevelse vil forringes, da der vil være flere klienter på netværket. Det øgede antal klienter vil endvidere bevirke, at institutionernes IP-Scopes skal udvides, hvilket vil være uforholdsmæssigt dyrt. IP-scopes afgør, hvor mange IP-adresser, der er tilgængelige, og derfor også, hvor mange brugere, der kan være på netværket. Et åbent netværk vil langt hurtigere, end et lukket, nå sine begrænsninger, hvorfor en udvidelse af scopet vil være nødvendig.
Alle tanker om Lync/VoIP vil blive besværliggjort, da IT-Center Fyn mangler identificerede brugere at prioritere efter. Og endelig vil de mange ressourcer, der er lagt i at styre brugernes identitet (ISE) være spildt.
JOH/marts 2015
Pædagogisk IT
-
IT-Pædagogisk konsulentbistand
Skolerne tilbydes rådgivning og sparring i forhold til bl.a. følgende områder:
- implementering af it-programmer og LMS
- underviseres digitalisering af undervisningen. Hvordan kommer vi i gang?
- Flipped Learning
- Formulering af strategier
-
Hvordan kan jeg deltage i et af IT-Center Fyns netværk?
IT-Center Fyn faciliterer følgende netværk:
For STX-HF-VUC
- ledere
- it-vejledere
- Googlenetværk
For SOSU:
SOSU-sektorens netværk er organiseret med arbejdsgruppe bestående af it-vejledere/koordinatorer på disse skoler. Vi afvikler diverse kompetenceudviklingskurser og udsender et nyhedsbrev en gang i kvartalet.
Indkøb
-
Hvordan bestiller jeg varer fra indkøbslisten?
Bestilling med varenr., antal, kontaktperson og evt. rekvisitionsnummer sendes til bestilling@itcfyn.dk
-
Hvor finder jeg indkøbslisten?
Driftsfællesskabets indkøbsliste findes her:
https://o365itcfyn.sharepoint.com/sites/public/indkoebslister/ -
Hvor lang er leveringstiden på større mængder computere?
Levering af større mængder, kan vare op til 3 uger.
-
Kan man købe licenser igennem IT-Center Fyn?
Ja, IT-Center Fyn forvalter forskellige licensaftaler på vegne af partnerne. Forespørgsler og bestillinger sendes til bestilling@itcfyn.dk
Support
-
Hvordan kontrollerer jeg, at min Windows arbejdscomputer er sikkerhedsopdateret?
På private computere kan brugeren selv kontrollere computerens installerede opdateringer via indstillinger for Windows Update.
På skolens computere er denne kontrol anderledes. Når computeren er tilsluttet skolens netværk, og når nedenstående meddelelse vises, modtager computeren de nødvendige sikkerhedsopdateringer. Hold musen hen over CAPA-ikonet (den lille kasse) som vist.Forklaring
De fleste brugere af Windows-operativsystem modtager automatisk diverse opdateringer på deres private computere fra Microsoft.
Når opdateringerne installeres kører computeren langsommere. Nedlukning og genstart tager længere tid end normalt.
Microsoft udsender som regel sikkerhedsopdateringer 1-2 gange pr. måned. Derudover udsender de løbende opdateringer til funktions- og hardwareunderstøttelse.IT-Center Fyn benytter ikke automatiske opdateringer fra Microsoft.
Vi ønsker at mindske risikoen for forstyrrelse af undervisningen, og vi ønsker at kontrollere den software, som installeres på computerne.
Det er ikke hensigtsmæssigt, at en computer uden varsel begynder at køre meget langsomt eller genstarter midt i undervisningen, og det er ikke hensigtsmæssigt, at mindre vigtige opdateringer lukker af for funktioner, som er nødvendige for skolen.IT-Center Fyns software deployment-system, CAPA, sikrer en stabil drift af skolens computere via følgende strategi:
- Alle skolens domæne-computere bliver installeret med en CAPA-grundinstallation, som er tilpasset skolens netværk, fx i forhold til programfunktionalitet og print. Eventuelle skolespecifikke tilretninger foretages via centrale indstillinger (gruppepolitikker).
- CAPA udfører en løbende, kontrolleret installation af nødvendige sikkerhedsopdateringer.
- Ekstra funktionalitet kan tilføjes af brugeren selv via et software-katalog, som CAPA gør tilgængelig på computeren.
IT-Center Fyn installerer kritiske og nødvendige sikkerhedsopdateringer ved hjælp af CAPA.
Med CAPA har vi mulighed for at begrænse antallet af opdateringer til det absolut nødvendige uden afbrydelser med manglende advarsel og uden uønskede ændringer af programfunktionaliteter. -
Hvordan skifter jeg password?
Vejledning til medarbejdernes skift af adgangskode kan ses via dette link.
-
Hvordan installerer jeg selv en VPN-klient på min arbejdscomputer?
Vejledning til installation af VPN-klient på domain-joined Windows-computer via CAPA Software Katalog kan ses via dette link.
Vejledning til manuel installation af VPN-klient på domain-joined Mac-computer kan ses via dette link.