AI i fagene
KursusForeløbigt program:
08:30 |
Velkommen til |
09: 00 |
Opstart og inspirationsoplæg 1) AI og almendannelse, et kort eksempel på, hvordan man kan gribe det an med elever v. Janus Lylloff (IT-didaktisk konsulent, fysik, matematik) (20 min) 2) Muligheder, begrænsninger og problemer ved at anvende AI i undervisningen. Oplægsholderne holder 5 minutters præsentation af deres workshops. Detaljeret beskrivelse nedenfor. |
10:15 |
Hands-on workshops. Detaljeret beskrivelse nedenfor.
Metoder og pointer vil let kunne overføres til andre fag end de nævnte. - Flere oplægsholdere kan komme til |
12:30 |
Frokost |
13:15 |
Workshops 2. runde: |
15:00 |
Fælles opsamling og afrunding |
15:15 |
Tak for i dag! |
Pris: 1500 kr. per person
Antal deltagere: max. 80 deltagere
--------------------------------------------------------------------------------------
Beskrivelse af Workshops
--------------------------------------------------------------------------------------
Stefan Flensmark: AI! Kan det virkelig passe? (Historie og engelsk)
AI fylder mere og mere i samfundsdebatten generelt og skoledebatten specifikt – og med god grund. AI kan komme til at forandre vores tilgang til læring helt grundlæggende, og eleverne er allerede tyvstartet! Udfordringen bliver, at få integreret de nye muligheder i fagene uden at give køb på klassisk almendannelse og faglige dyder som kildekritik og selvstændig refleksion.
Denne workshop vil tage afsæt i historiefaget (med enkelte afstikkere til engelskfaget) og vil rumme elementer som:
- Basal forståelse af AI og Large Language Models som ChatGPT og Google Gemini
- Tech-giganternes rolle og GDPR
- Kildekritikkens afgørende betydning (herunder programmernes bias/tendens samt truslen fra deepfake)
- AI som faglig sparringspartner i undervisningen og i forberedelsen
- AI og de store skriftlige opgaver (videnssøgning og faglig sparring)
- AI og rollespil i historieundervisningen
- AI og kreativitet (billede og lyd)
Relevante fag: Humanistiske fag - især historie og engelsk.
Teknisk setup: Det vil være fint at have Chat GPT eller Google Gemini installeret allerede, men det er ikke en forudsætning.
--------------------------------------------------------------------------------------
Brian Holm Sørensen (dansk, engelsk)
I denne workshop vil der blive kigget på forskellige redskaber, som kan bruges af lærere og elever i forbindelse med undervisningen. Det kan være redskaber, som hjælper med oplæsning, redskaber, som hjælper med at samle noter eller redskaber, som kan hjælpe med at tage noter.
Relevante fag: Sproglige fag - især dansk og engelsk.
Teknisk setup: Der kan være en fordel i, at man har en google-konto, som man kan logge ind med.
--------------------------------------------------------------------------------------
Natascha Pedersen (historie og matematik)
I denne workshop vil vi arbejde med den praktiske anvendelse af AI, heruder komme ind på hvilke opgaver AI er særligt god til at løse, og hvor dens begrænsninger ligger. Det er min ambition, at deltagere går herfra med konkrete bud på redskaber og øvelser, som kan implementeres direkte i undervisningen og/eller hvordan AI kan bruges som sparringspartner når man forbereder sin undervisning.
I workshoppen vil i bl.a. kunne se:
- Træning af egen CustomGPT med personlige instruktioner og materialer (betalt version af ChatGPT)
- Visualisering af materiale
- Udarbejdelse af historiske rollespil f.eks. beskrivelse af baggrundshistorier for fiktive personer i specifikke kontekster
- Oprettelse af quizzer baseret på konkret materiale
f.eks. Multiple-choise tests og Kahoots.
- Moderne oversættelse af historiske tekster, f.eks. lovtekster og udarbejdelse af ord- og begrebsforklaringslister
Workshoppen henvender sig til både nybegynder og erfarne brugere.
Relevante fag: Jeg underviser selv i historie og matematik, men selv principperne er også anvendelig for andre fagområder.
Teknisk setup: Vi tager udgangspunkt i ChatGPT, men vil også kigge på Co-pilot og Perplexity. Det er ikke nødvendigt at have adgang til betalingsversionen af ChatGPT, men funktioner fra den betalte model vil blive berørt.
--------------------------------------------------------------------------------------
Morten Winther Bülow (naturgeografi og samfundsfag)
WORKSHOP: AI i SAMFUNDSFAG
Vores undersøgelser viser, at samfundsfagselever i dag bruger AI på læringshæmmende måder – særligt i forberedelsen og i forbindelse med det skriftlige arbejde. I denne workshop får du eksempler på, hvordan vi kan komme bort fra den destruktive brug og over mod en læringsfremmende samfundsfaglig anvendelse.
Vores metoderne er systematiseret i tre niveauer: Grundfaglighed, AI-assisteret faglighed og Udvidet faglighed. Som deltager får du praktisk erfaring med AI-anvendelse på alle tre niveauer.
Vi bruger ChatGPT/Copilot og Perplexity til hands on delen, og du får præsenteret andre teknologier, der giver nye muligheder i – og trusler for – vores fag.
WORKSHOP: AI i NATURGEOGRAFI
I naturgeografi bruger eleverne AI på læringshæmmende måder – i forberedelsen og i forbindelse med det skriftlige arbejde. I denne workshop får du eksempler på, hvordan vi kan komme bort fra den destruktive brug og over mod en læringsfremmende samfundsfaglig anvendelse.
Vores metoderne er systematiseret i tre niveauer: Grundfaglighed, AI-assisteret faglighed og Udvidet faglighed. Som deltager får du praktisk erfaring med AI-anvendelse på alle tre niveauer.
Vi bruger ChatGPT/Copilot og Perplexity til hands on delen, og du får præsenteret andre teknologier, der giver nye muligheder for eksperimenter og databehandling – i vores fag.
--------------------------------------------------------------------------------------
Dato og tid
Fra: 04. november 2024 kl. 08.30
Til: 04. november 2024 kl. 15.15
Lokation
Mulernes Legatskole