Artikler i Nyheder og artikler
-
Ordbogen.com - Ordbogsprogrammet 3
IT-Center Fyn har fået denne e-mail fra ordbogen.com, da vi stadig har brugere på skolerne, der anvender deres gamle desktop program Ordbogsprogrammet 3. Vigtigt nyt omkring udfasning af version 3 og ny version 5. -
Ny indkøbsliste klar.
En ny indkøbsliste kan findes på https://o365itcfyn.sharepoint.com/sites/public/indkoebslister/SitePages/Startside.aspx - hvor den nyeste udgave altid ligger, og som bliver løbende opdateret. Det har været ekstra udfordrende i år, at få indkøbslisten på plads pga. at verdenssituationen har forsinket flere modeller og udbuddet af SKI 50.40 blev ramt af en månedlange forsinkelse. -
Skift af Unilogin til skolelogin
IT-Center Fyn modtog den 14. september information om at STIL stopper for vores mulighed for træk af elever og ansattes Unilogin fra den 17. oktober i år. Det betyder, at IT-Center Fyn ikke længere kan oprette nye brugere med Unilogin efter den 17. oktober i vores brugerdatabase (AD). Derfor er IT Center Fyn i fuld gang med at ændre skolernes UMS-databaser, så vi fremadrettet opretter et Skolelogin som elever kan bruge i stedet for deres Unilogin, når de skal tilgå skoleressourcer såsom trådløst netværk, printer og Office365. Alle 37 skoler er kontaktet og vi forventer at være i mål med projektet inden uge 42. -
Ændring i Unilogins brugeradministration
Styrelsen for It og Læring har besluttet, at elever og kursister, der har forladt grundskolen, anvender MitID i stedet for Unilogins loginløsning, når de logger ind via Unilogin infrastrukturen på deres ungdomsuddannelse. Læs mere her. -
Idébank til it-introduktion ved skolestart
Idébank til IT-Introduktion Sommerferien står inden længe for døren, og efter ferien begynder en ny årgang elever og kursister på IT-Center Fyns partnerskoler. Vi har i årets løb fået input til, hvad man med fordel kunne introducere nye elever til, blandt andet fra de lokale IT-teknikere på et internt personaleseminaret i maj. Derfor har vi disse idéer til IT-introduktionen på skolerne i august. -
Prøveportalen
Vidste du at IT-Center Fyn tilbyder en dokumenteret og driftssikker løsning, som kan bruges år efter år til at publicere års-/terminsprøver eller andet materiale? Mange skoler efterspørger i dag en stabil og sikker løsning, hvor de kan offentliggøre stedprøver, års-/terminsprøver m.m. IT-Center Fyn oplever, at der bruges mange forskellige metoder blandt skolerne og at der til tider bliver implementeret en ad-hoc løsning, når skolen bliver opmærksom på behovet. Nogen gange lige inden prøvens start. -
DPO - status på awareness kampagner på skolerne
Verden har ændret sig voldsomt siden det sidste nyhedsbrev. Rusland har fysisk invaderet Ukraine, hvilket i sig selv er ganske forfærdeligt. Krigen betyder imidlertid også, at vi ser ind i en tid, hvor risikoen for krig i cyberspace er øget væsentligt. Det kan komme til at berøre personoplysninger, fx ved læk eller manglende adgang. Derfor er det vigtigt, at I på skolerne laver awareness rettet til alle jeres medarbejdere om trusler fra udefrakommende. -
Top 10 for bedre samarbejde mellem skolerne og den lokale supporter
En forudsætning for en god it-support er at samarbejdet mellem skolen og den lokale it-supporter er rigtig godt. For at det kan ske bør både den lokale it-supporter og skolen være opmærksom på en række punkter der skal være på plads. IT-Center Fyn har derfor udviklet denne Top10 for god it-adfærd. Skolerne kan bruge denne liste til at give den lokale it-support et kvalitetstjek. -
Skolernes egne IT-supporterelever - retningslinjer
Hvis en skole selv ansætter en IT-supporterelev, vil det uden tvivl påvirke den/de lokale supportere, som IT-Center Fyn har på skolen. Derfor vil en elevaftale på IT-området udelukkende kunne indgås efter dialog med direktøren og den/de lokale teknikere, der er på skolen. Se retningslinjerne for sådan et samarbejde her. -
Netværksseminar for det IT-didaktiske samarbejde 2022
Efter to års coronapause kunne vi 23.-24. februar 2022 afholde vores årlige netværksseminar. Denne gang blev hele arrangementet afviklet på Nyborg Strand, hvor der var fine faciliteter og den smukke omkringliggende natur gav gode betingelser for walk and talks for de knapt 50 deltagere fra 17 partnerskoler. -
IP-telefoni hvor kan vi hjælpe
I det sidste års tid har IT-Center Fyn fået en række henvendelser fra partnerskoler, som har indkøbt IP-telefoni hos en ekstern leverandør. Det er vigtigt, at IT-Center Fyn inddrages tidligt, så vi får mulighed for at vurdere, om alle de funktioner, som leverandøren sælger, kan fungere uhindret på vores netværk. -
Valg af browser til ekstra konti
Computere udleveret fra IT-Center Fyn og moderne telefoner, kommer alle med browsere som f.eks. Edge, Chrome og Safari installeret, der supporterer cloud tjenester som Office 365 og Google Workspace. Men der kan opstå et behov for at have en ekstra browser installeret, specielt i situationer hvor man har flere konti pga. ansættelse flere steder, så man kan have de forskellige logins gemt i forskellige browsere. -
Virksomhedspraktikanter IT-Support på skolerne
Vi bliver ofte spurgt om, om vi kan tage forskellige personer i praktik. Både længerevarende men også korte praktikker. Hvordan er vores retningslinjer for det, så praktikanterne får det bedste forløb. -
Sikkerhed på skolernes servere og IOT-enheder på vores fælles it-netværk
Sikkerheden fylder mere og mere. Vi bliver konstant mødt med nye trusler, som vi skal forholde os til. Historisk set er serverne og IOT-enhederne indkøbt af skolen i samarbejde med deres pedel og skolens egne leverandør på området. Ofte er der ikke fokus på sikkerheden omkring disse enheder. Læs hvad der er vigtigt her. -
Copydan - ny aftale for blanke medier
Regeringen er i september 2021 kommet med et lovforslag, der skal træde i kraft 1. januar 2022, om en revision af ordningen for kompensation for privatkopiering. Lovændring der følger den teknologiske udvikling -
Leverancesituation på hardware
Der er stadig lange leveringstider på udstyr f.eks. pc, telefoner og andet hardware som Cisco produkter. Alt sammen på grund af corona-krisen. Det ser faktisk ikke ud til at blive bedre foreløbigt. -
Udstyr til de lokale teknikere på skolerne.
IT-Center Fyns medarbejdere får en mobiltelefon og en pc med tilhørende udstyr, når de bliver ansat. Den ordning har vi haft i mange år. Vi har præciseret det i et lille notat, så der ikke er tvivl på skolerne om, hvad vi stiller til rådighed og hvad skolerne sørger for. Skolen stiller øvrigt kontorudstyr, fx hæve- sænkebord, kontorstol og reoler til rådighed for IT-Center Fyn medarbejderen. -
Sletning af Teams når en medarbejder stopper
I sidste nummer af nyhedsbrevet skrev vi om sletning af chats i Microsoft Teams. Men der udestod en forklaring af, hvad der sker med chats, teams mm når en bruger stopper. -
Skift til nyt datacenter
IT-Center Fyn har i foråret været i fuld gang med at flytte vores fælles datacenter fra Odense til København. Den bygning, som har hostet vores datacenter i Odense, skal rives ned. Vi har brugt det gamle datacenter i mere end 10 år. -
Håndtering af GDPR i organisationen – kortlægning af systemer
Man skal gøre sig nogle overvejelser om hvilke og hvor mange ressourcer ens organisation har i arbejdet med GDPR, men det er ikke en lille forbigående opgave og den har også en vis værdi overfor vores elever (og ansatte) – da det er deres data, vi behandler.