Servicens navn |
IT-netværk og datakommunikation |
Beskrivelse og målsætning |
Formålet med servicen er at sikre stabile og tilstrækkelige kablede og trådløse datalinjer til partnerskolernes kommunikation på driftsfællesskabets netværk. Netværket er bygget op omkring et centralt Datacenter med redundante firewalls og fiberforbindelser. IT-Center Fyn har indkøbsaftaler med leverandører af netværksudstyr.
|
Interessenter og ansvarsfordeling |
IT-Center Fyn konfigurerer og vedligeholder alt netværksudstyr, som anvendes til kommunikation på driftsfællesskabets netværk. IT-Center Fyn overvåger og logger kommunikationen på det anvendte netværksudstyr.
|
Aftaleforhold og forudsætninger |
Partnerskolens datalinje til driftsfællesskabets netværk indkøbes og ejes af skolen. Datalinjen inkluderer adgang til Internettet. IT-Center Fyn indkøber, konfigurerer og ejer datalinjens firewall, som rent fysisk er placeret på partnerskolen. Alt netværksudstyr, som anvendes til kommunikation med driftsfællesskabets netværk, skal være godkendt af IT-Center Fyn. Partnerskolen indhenter konsulenthjælp hos IT-Center Fyn ved ændringer, f.eks. bygningsændringer.
|
Support |
Skolens netværksudstyr til det kablede og det trådløse net overvåges indenfor almindelig arbejdstid af lokale IT-teknikere og den centrale Servicedesk, og fejlmelding/fejlløsning igangsættes af disse. Supporten kan også omfatte konsulentbesøg fra en central IT-tekniker - f.eks. ved større ændringer.
|
Kommunikation |
Kontakt skolens lokale IT-tekniker eller IT-Center Fyns centrale Servicedesk ved fejl. Se også dette diagram, Kommunikation vedrørende support Planlagte opdateringer/systemarbejder på servicen udmeldes via mail og i Driftinformation på IT-Center Fyns hjemmeside. Akut opståede fejl, som omfatter alle partnerskoler, vil blive behandlet som en major incident, og udmeldes via SMS og i Driftinformation på IT-Center Fyns hjemmeside. Andre fejl, som ikke omfatter alle partnerskoler, udmeldes af skolens lokale IT-tekniker eller IT-Center Fyns centrale Servicedesk
|
Procedurer |
Ved normal drift opdages eventuelle fejl af overvågningen, og Servicedesk igangsætter fejlretning. Ved ændringer, f.eks. tilbygning, ombygning eller nye bygninger, kontakter skolen IT-Center Fyn for konsulenthjælp meget tidligt i ændringsprocessen.
|
Referencer |
|
Revisionsspor |
Service Level Agreement for "IT-netværk og datakommunikation" er ændret 10. juni 2024 |