Servicens navn
|
VPN-forbindelse
|
Beskrivelse og målsætning
|
Formålet med servicen er at give partnerskolerne mulighed for at få adgang til tjenester på driftsfællesskabets interne netværk, som der ellers ikke er adgang til fra eksterne netværk, f.eks. hjemmefra.
Der er adgang til de fleste tjenester fra eksterne netværk uden VPN-forbindelse, men nogle få tjenester kræver, at computeren befinder sig på det interne netværk. VPN-forbindelsen sørger for, at en computer på et eksternt netværk får en netværksadresse på det interne netværk og kan tilgå tjenester på dette.
VPN-forbindelser har en høj grad af sikkerhed. Al netværkstrafik er sikret og krypteret i en VPN-tunnel.
Partnerskolerne benytter primært VPN-forbindelser for adgang til:
- Filer på skolens administrations netværksfællesdrev
- Funktioner i studieadministrative systemer
- Funktioner i skolens elektroniske sags- og dokumenthåndteringssystem
- Skolens tekniske installationer, f.eks. varmestyringssystem, låsesystem, kameraer eller tyverialarm
Der er 2 modeller ved tilkøb af VPN-forbindelser:
- Individuel VPN-forbindelse indkøbt til navngivet medarbejder
- VPN-forbindelser indkøbt til alle medarbejdere på skolen
|
Interessenter og ansvarsfordeling
|
IT-Center Fyn er ansvarlig for opsætning, dimensionering, opgradering og overvågning af VPN-netværksudstyr.
IT-Center Fyn er ansvarlig for, at VPN-klienten er tilgængelig eller installeret på medarbejdernes computere.
|
Aftaleforhold og forudsætninger
|
Partnerskoler, som har indkøbt individuelle VPN-forbindelser til medarbejderne, skal afmelde forbindelsen hos Servicedesk. Faktureringen af forbindelsen ophører ikke automatisk, når medarbejderens ansættelse på skolen ophører.
VPN-forbindelserne kan kun anvendes på arbejdscomputere, som er fuldt opdateret, og som er tilmeldt driftsfællesskabets domæne. Computere, som skolen har udleveret til medarbejderne, og som anvendes dagligt, vil normalt opfylde disse kriterier.
Medarbejderen skal lukke for forbindelsen, når den ikke anvendes.
|
Support
|
VPN-netværksudstyr overvåges inden for almindelig arbejdstid. Fejlretning starter umiddelbart efter, at en eventuel fejl er konstateret.
Partnerskolen henvender sig til skolens lokale IT-tekniker eller IT-Center Fyns centrale Servicedesk med fejl eller spørgsmål.
|
Kommunikation
|
Kontakt IT-Center Fyns centrale Servicedesk
Se også dette diagram: Kommunikation vedrørende support
|
Procedurer
|
Partnerskolen kontakter den central Servicedesk ved ændringer af VPN-aftalen; tilføjelse/fjernelse af VPN-forbindelse eller indkøb af VPN-forbindelser til alle medarbejdere på skolen.
|
Referencer
|
|
Revisionsspor
|
Service Level Agreement for "VPN-forbindelse" er ændret 8. oktober 2019
|