it-centerfyn logo

Henter indhold ...

Service Level Agreement for backup og gendannelse af mail- og fildata


Servicens navn

Backup og gendannelse af mail- og fildata

Beskrivelse og målsætning

Formålet med servicen er at sikre partnerskolerne mod datatab.

IT-Center Fyn foretager backup af interne fildata. Backup af eksterne data foretages af udbyderen.

IT-Center Fyn kan gendanne interne data og formidle gendannelse af visse eksterne data hos Microsoft. Se nedenstående tabel.

 

Interessenter og ansvarsfordeling

Denne tabel viser detaljer for de enkelte datatyper

 

Datatype IT-Center Fyn Microsoft Bruger Mulighed for gendannelse efter slettedato
Filserver - administrationens fællesdrev     180 dage
Filserver - undervisningens fællesdrev      81 dage
Filserver - personlige drev      81 dage 
Office365 - Outlook mails     15 dage *)
Office365 - Onedrive for Business   x   90 dage *)
Office365 - SharePoint Online   x   90 dage *)
Egne devices - f.eks. Computer, iPad, SmartPhone     x  
Private skyløsninger - f.eks. Dropboks, Onedrive     x  
USB-sticks     x  

*) IT-Center Fyn tager forbehold for ændringer i Office365's grundlæggende opsætning af tjenesternes papirkurve.

Aftaleforhold og forudsætninger

Partnerskolernes medarbejdere bør have et basalt kendskab til gendannelsesfunktioner i Office365 - f.eks. papirkurven.
Slettede sites i SharePoint Online kan gendannes af skolens egen SharePoint-administrator op til 90 dage efter sletningen.

Der er særlige backup-rutiner på andre systemer - f.eks. ESDH-Systemer og LUDUS. Disse beskrives i eget SLA.

 

Support

Partnerskolens lokale IT-tekniker yder råd og vejledning ved backup- og gendannelsesspørgsmål. 

 

Kommunikation

Kontakt skolens lokale IT-tekniker eller IT-Center Fyns centrale Servicedesk
Se også dette diagram: Kommunikation vedrørende support

 

Procedurer

Partnerskolen kontakter IT-Center Fyns lokale IT-tekniker eller den central Servicedesk hurtigst muligt efter datatabet er konstateret.
Følgende informationer er vigtige for, at gendannelsen af de tabte data kan udføres hurtigt og korrekt.

  • Hvad er placeringen af data?
  • Hvornår blev data slettet eller ændret?

Partnerskolen oplyser informationerne til IT-Center Fyn bedst muligt ved sagens oprettelse.

Ved Ransomware (kryptering af filer med krav om løsepenge) er det særligt vigtigt, at den lokale IT-tekniker eller den centrale Servicedesk kontaktes hurtigt. Den aktuelle dags arbejde gemmes først den efterfølgende nat i backup'en, og krypteringen bør stoppes hurtigst muligt, så mest muligt af dagens arbejde kan reddes.

 

Referencer

 Procedure ved ophør af medarbejdere/elever/kursister

 

Revisionsspor

Service Level Agreement for "Backup og gendannelse af mail- og fildata" er ændret 12. juni 2017