Servicens navn |
Backup og gendannelse af mail- og fildata
|
Beskrivelse og målsætning |
Formålet med servicen er at sikre partnerskolerne mod datatab.
|
Interessenter og ansvarsfordeling |
IT-Center Fyn foretager backup af interne fildata. Backup af eksterne data foretages af udbyderen. IT-Center Fyn kan gendanne interne data og formidle gendannelse af visse eksterne data hos Microsoft. Se nedenstående tabel.
Denne tabel viser detaljer for de enkelte datatyper
Datatype |
IT-Center Fyn |
Microsoft |
Bruger |
Mulighed for gendannelse efter slettedato |
Filserver - administrationens fællesdrev |
x |
|
|
180 dage |
Filserver - undervisningens fællesdrev |
x |
|
|
81 dage |
Filserver - personlige drev |
x |
|
|
81 dage |
Office365 - Outlook mails |
|
x |
|
15 dage *) |
Office365 - Onedrive for Business |
|
x |
|
90 dage *) |
Office365 - SharePoint Online |
|
x |
|
90 dage *) |
Egne devices - f.eks. Computer, iPad, SmartPhone |
|
|
x |
|
Private skyløsninger - f.eks. Dropboks, Onedrive |
|
|
x |
|
USB-sticks |
|
|
x |
|
*) IT-Center Fyn tager forbehold for ændringer i Office365's grundlæggende opsætning af tjenesternes papirkurve.
Vedr. ophørte brugeres data - se IT-Center Fyns Procedure ved ophør
|
Aftaleforhold og forudsætninger |
Mails i Outlook-mapperne ”Slettet post” og ”Uønsket mail” slettes automatisk efter 4 uger (28-34 dage).
Partnerskolernes medarbejdere bør have et basalt kendskab til gendannelsesfunktioner i Office365 - f.eks. papirkurven. Slettede sites i SharePoint Online kan gendannes af skolens egen SharePoint-administrator op til 90 dage efter sletningen.
Der er særlige backup-rutiner på andre systemer - f.eks. ESDH-Systemer og LUDUS. Disse beskrives i eget SLA.
|
Support |
Partnerskolens lokale IT-tekniker yder råd og vejledning ved backup- og gendannelsesspørgsmål.
|
Kommunikation |
Kontakt skolens lokale IT-tekniker eller IT-Center Fyns centrale Servicedesk Se også dette diagram: Kommunikation vedrørende support
|
Procedurer |
Partnerskolen kontakter IT-Center Fyns lokale IT-tekniker eller den central Servicedesk hurtigst muligt efter datatabet er konstateret. Følgende informationer er vigtige for, at gendannelsen af de tabte data kan udføres hurtigt og korrekt.
- Hvad er placeringen af data?
- Hvornår blev data slettet eller ændret?
Partnerskolen oplyser informationerne til IT-Center Fyn bedst muligt ved sagens oprettelse.
Ved Ransomware (kryptering af filer med krav om løsepenge) er det særligt vigtigt, at den lokale IT-tekniker eller den centrale Servicedesk kontaktes hurtigt. Den aktuelle dags arbejde gemmes først den efterfølgende nat i backup'en, og krypteringen bør stoppes hurtigst muligt, så mest muligt af dagens arbejde kan reddes.
|
Referencer |
Procedure ved ophør af medarbejdere/elever/kursister
|
Revisionsspor |
Service Level Agreement for "Backup og gendannelse af mail- og fildata" er ændret 18. november 2021
|