Servicens navn |
Deployment af software |
Beskrivelse og målsætning |
Formålet med servicen er at levere en nem og fleksibel metode til at distribuere software til partnerskolens computere og tabletter.
Skolen indkøber computere og tabletter, som findes i driftsfællesskabets indkøbsliste. Skolens lokale tekniker sørger for, at driftsfællesskabets fælles software lægges på enhederne via en automatiseret proces. Det foregår primært via centrale deployment-systemer. Hvis det er muligt at distribuere skolens egen software via systemerne, bliver det også installeret automatisk. Både nyere MacOS og nyere WindowsOS, kan håndteres i deployment-systemerne.
IT-Center Fyns centrale teknikere sørger for, at systemerne fungerer og softwaren, som distribueres til skolerne, er sikkerhedsopdateret, korrekt og licenseret. Lokale teknikere sørger for, at skolens lokale deployment-server fungerer. Serveren opdateres automatisk om natten med nye software-pakker og andre opdateringer.
IT-Center Fyns deployment-system til Windows indeholder også et Software-katalog, hvor skolernes medarbejdere har mulighed for at vælge særligt software, som ikke alle medarbejdere skal bruge, og som ikke ligger i skolens grundinstallation. IT-Center Fyn har færdige software-pakker til 160 gratis-apps og til 120 betalings-apps (pr. 1. november 2017).
Det er et tidskrævende arbejde, at få specielle computere og software tilpasset i deployment-systemet. Håndtering og installation af computere uden for listen og udvikling af særligt software til Software-kataloget betragtes som et tilkøb.
Det er vigtigt, at partnerskolen søger rådgivning hos IT-Center Fyn, inden beslutning om indkøb af særlige hardware- og software-løsninger.
|
Interessenter og ansvarsfordeling |
Partnerskolen indkøber udstyret, og får det leveret på skolen. Hvis udstyret ikke findes i driftsfællesskabets indkøbsliste, og hvis skolen ønsker deployment til udstyret automatiseret, skal IT-Center Fyns centrale IT-support have tilsendt et eksemplar af udstyret, som returneres til skolen efter endt brug.
Skolen indkøber særlige software-løsninger. Licenser til softwaren ejes af skolen og håndteres af skolen.
IT-Center Fyn indkøber, distribuerer og håndterer licenser til fælles software; Windows og Office-pakke.
IT-Center Fyn vedligeholder deployment-systemet, og distribuerer software til skolernes enheder.
|
Aftaleforhold og forudsætninger |
Partnerskolen anvender - så vidt det er muligt - standard hardware og software. Inden beslutning om indkøb af hardware og software, som er uden for standard, skal skolen altid søge rådgivning hos IT-Center Fyn.
|
Support |
IT-Center Fyns lokale IT-teknikere lægger nyt standard-software på partnerskolens computere, distribuerer skolespecifikt software via driftsfællesskabets deployment-systemer og rådgiver skolen ved indkøb af særlige løsninger.
Centrale IT-teknikere vedligeholder deployment-systemet og rådgiver skolen ved indkøb af særlige løsninger.
|
Kommunikation |
Kontakt skolens lokale IT-tekniker eller IT-Center Fyns centrale Servicedesk Se også dette diagram: Kommunikation vedrørende support
|
Procedurer |
Partnerskolen og IT-Center Fyns lokale IT-tekniker aftaler indkøb, levering og detaljer omkring klargøring af standard-udstyr. De indhenter rådgivning hos en central IT-tekniker ved køb af ikke-standard-udstyr. Partnerskolen indhenter rådgivning hos en central IT-tekniker ved køb af særligt software.
|
Referencer |
IT-Center Fyns indkøbsportal (kræver login)
|
Revisionsspor |
Service Level Agreement for "Deployment af software" er ændret 1. november 2017 |