it-centerfyn logo

Henter indhold ...

Micro:bits i dansk- og fremmedsprogsundervisningen 

Skrevet af: Eksterne , 31. oktober 2018

Af Anne Grete Dumstrei, netværkskoordinator for dansk og sprog, lektor på Middelfart Gymnasium.

 I bladet ”Gymnasieskolen” (Nr. 06 – 2018) argumenterer professor Ole Sejer Iversen for, at gymnasielærere skal blive bedre til at ruste de unge til digitaliseringen. Jeg læser interviewet som en opfordring til, at alle fag i gymnasieskolen tager den opgave på sig: Det er ikke udelukkende fag som fx informatik og fysik, der skal arbejde med digitale teknologier, men derimod også humanistiske fag som dansk og fremmedsprog. På mit eget gymnasie tager vi i øjeblikket udfordringen op ved at planlægge et undervisningsforløb i dansk og tysk, hvor vi skal arbejde med micro:bits. Vi vil have eleverne til at konstruere en algoritme (en maskinel opskrift) på en micro:bit, som i en meget forsimplet udgave efterligner de algoritmer, som sociale medier bruger til at målrette reklamer til bestemte personer eller grupper. I tyskfaget vil afsættet for forløbet være en artikel om den tyske politiker Jens Spahn, som under valgkampen i 2017 brugte Facebook til at sende delvist modstridende budskaber ud til forskellige målgrupper (denne case er et eksempel fænomenet ’dark ads’ eller ’dark posts’). Grundantagelsen for vores undervisningsforløb er, at eleverne gennem arbejdet med at designe og programmere deres egen algoritme vil få en god forståelse af nogle af præmisserne for afsender-modtager-forholdet på de sociale medier i dag. Vi håber således, at vi ved afslutningen af forløbet tænker, at vi har rustet eleverne bedre til digitaliseringen og har arbejdet med noget, som hører til kernefagligheden i både dansk- og fremmedsprogene, nemlig arbejdet med kommunikationsmodeller. 

  • Computational Thinking