Digitalt kompendium til grundforløbet
Skrevet af: , 15. august 2017Den digitale udgave af kompendiet er udarbejdet i en Onenote, som er delt med alle engelskunderviserne. Den enkelte underviser henter så indholdet til eleverne ind i klassens Klasssenotesbog.
Da vi er en o365 skole, har vi valgt at bruge OneNote og Klassenotesbog til denne deling af et fælles materiale. Lignende kan selvfølgelig gøres i andre systemer. Ved at give eleverne adgang til det materiale og de arbejdsopgaver vi skal igennem i grundforløbet fra en start, har man en mulighed for helt klart at vise eleverne, hvad det er de skal igennem.
I år har vi udviklet lidt på vores "indholdsfortegnelse" således, at den ikke kun indeholder en liste med titler og forfatternavne, men også giver en oversigt over hvilket fokus og hvilke sproglige emner, der arbejdes med i de enkelte tekster. Dette skal være med til at bevidstgøre eleverne om, hvad de forventes at lære i de enkelte moduler.
Som det fremgår af planen, starter vi året med en screening - den indeholder 4 områder nemlig retstavning , læsning og forståelse, grammatik og syntaks. Vi bruger MinLærings screeningsværktøj.
Denne screening helt i begyndelsen af grundforløbet skal gøre eleverne opmærksomme på, at der er områder, de måske er nødt til at arbejde meget med, og det giver læreren en ide om, hvor de enkelte elever er mht til de udvalgte områder.
Ønsket om at holde elevernes fokus på egen læring opfyldes i det daglige arbejde ved at insistere på, at noter og reflektioner over arbejdet med faget holdes i Klassenotesbogen. Klassenotesbogen er basalt set et notesværktøj med nogle ekstra funktioner. Vi vil gerne træne eleverne i at tage bedre, mere fokuserede noter.
Ved at placere "tavlenoterne" - det vi arbejder fælles om og evt. anoterer på den elektroniske tavle - i indholdsbiblioteket, letter vi elevernes arbejde med at tage noter. De skal ikke skrive af fra tavlen. Det vil de have med sig i Klassenotesbogen, så snart det er skrevet på tavlen
Ex 2: Læreren anoterer en tekst - beder om input fra eleverne.
De noter, spørgsmål og reflektioner eleverne selv skal tage, skrives i elevsektionen. For at dette kan fungere, er det vigtigt at skaffe tid i en undervisningssekvens til, at disse noter kan skrives. Jeg eksperimenterer med at lave små "breaks", hvor jeg beder dem om at notere ting ned. 5 minutter, hvor alle skriver noter til det, vi lige har arbejdet med. Det kan være, at der er noget, de ikke har forstået, og derfor skriver de et spørgsmål ned. Det kan også være noget, de har arbejdet med tidligere.
Eksempler på elevreflektioner:
Der er ikke en entydig måde at gøre dette på. Jeg lægger en "skabelon" ud i hver elevs område under sektionen "Klassenoter" og tanken er så, at de skal kopiere denne og skrive dato på til den aktuelle times noter. Jeg ved endnu ikke, om det er lige præcis disse "områder", der skal være på en sådan noteside, men jeg vil prøve mig frem.
Skabelon til noter
Det vil være en god ide at indlægge 5 minutter i slutningen af en lektion til at lade eleverne skrive et kort resume, og evt spørgsmål til næste gang.
Opgaver til kopiering og udfyldning i eget område
I materialet ligger der som sagt opgaver til hver tekst. Disse opgaver kopierer eleverne til eget område og de besvarer dem der. Det er lettest, hvis læreren skriver opgaverne i fri tekst - så er de lige til at kopiere og skrive videre i.
Her er et nogle eksempler:
Ex 1 Udfyldningsopgave
Find the corresponding noun or adjective and then fill in the gaps
|
|
Noun |
Adjective |
|
foolish |
pride |
|
|
gloomy |
beauty |
|
|
hungry |
Decision |
|
|
happy |
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex 2 (del af en udfyldningsopgave)
Wordclasses:
You may use the grid below to mark each of the words in the passage with the correct wordclass:
Thousands |
die |
every |
summer |
from |
floods |
in |
the |
Indian |
Sub |
Verb |
|
|
|
|
|
|
|
monsoon |
season |
Africans |
from |
Senegal |
wash up |
on |
the |
beaches |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
of |
the |
Mediterranean |
and |
get |
looked |
after |
by |
guilty |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
liberal |
holidaymakers |
Somalians |
wait |
in |
hostels |
in |
Malta |
or |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
prison |
islands |
north |
of |
Australia |
Hundreds |
die |
of |
heat |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
or |
fire |
every |
year |
in |
Paris |
Or |
California |
or |
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex 3
Text analysis of Clara’s Day in groups
In your study groups work with the overall area of the text:
- Narration + point of view
- Setting
- Characters
- Theme(s) and message
- Use the appropriate tools for analysis
Purpose
- Work with text analysis and literary terms in more depths
- Oral skills
- Written skills
- Being able to pass on your findings to a class mate
Instructions:
Find a suitable place to sit together.
Follow the instructions on how to work with each question
Answer as many questions below as possible in the time frame given. Do one question at a time. If you are stuck on a question, move on and go back to it if you have more time.
- Individually think about your answer to the task given.
- If you do not understand the question, ask your group members. If they cannot answer, ask the teacher.
- When you have thought about your answer take turns giving your answer to your team.
- It is important you all have to put into words what you think. Keep your answers in your section of this Class Notebook
- Discuss the answers in the team.
- When you agree on an answer write it down. In your answer try to use the appropriate literary terms.
- Write the answers in such a way that you can present it to a member of one of the other teams.
- Every team is to present the analysis of the team to a team member from one of the other teams (tea party).
Time frame: 30 min
Teams = your study groups
Each group must start with the number corresponding to the group number ( i.e. Group 1 starts with question 1, group 2 with question 2 and so on)
Elevens noter i eget område
Materialet i kompendiet er organiseret efter teksterne - det kan gøres på mange forskellige måder - og derfor har jeg oprettet sektioner i hver elevs mappe med navnet på den pågældende tekst. Dette er for at illustrere, at der kan arbejdes med en systematik, og det letter elevernes arbejde med at organisere noterne. Jeg vil bede dem om at lægge alle noter og besvarelser på arbejdsspørgsmål under den relevante tekst.
Senere vil jeg organisere elevnoterne under emner. På den måde vil der være flere tekster under hvert emne. I eksemplet herunder har en 1.g elev besvaret spørgsmål til teksten "I Spy" af Graham Greene i sit eget område.
Eksemplet her viser elevens anotering af et digt - i eget område:
Det er en stor fordel for eleverne at have velorganiserede noter til de tekster, der har været brugt i undervisningen om ikke før så, når der skal repeteres. I engelsk vil der være krav om,l at man inddrager læst tekst ved eksamen, og det vil her være uvurderligt, at eleven kan medbringe sine noter til det gennemgåede.
Portefølje
Elevens noter - altså klassenoter og arbejdsark til enkelte tekster udgør tilsammen elevens arbejdsportefølje. Egentligt porteføljearbejde kræver et niveau mere: udvælgelse af elementer til en særlig visningsportefølje. Dette kan man øve ved at bede eleverne om at oprette en sektion til at kopiere særligt udarbejdede, særligt vellykkede arbejder til. Disse kan man så aftale at vise frem, tale om, i forbindelse med elevsamtaler, og man kan aftale med eleverne, at de indgår i evalueringen af elevens præstation.
Jeg har ikke skrevet om fællesområdet. Det vil jeg gøre i næste nyhedsbrev. Her vil jeg blot sige, at det er et procesområde. Det er her, man kan lade eleverne arbejde i kortere eller længere gruppearbejder og så senere kopiere resultater til eget område.
Kommentarer og mere inspiration modtages meget gerne. Jeg håber at der rundt omkring er mange forskellige forsøg i gang. Skriv gerne til mig på fr@tornbjerg-gym.dk, så vil jeg bringe ideerne videre i kommende nyhedsbreve.
Finn Roholt Pedersen
Tornbjerg Gymnasium