Artikler i Nyheder og artikler
-
Teams og Klassenotesbogen
En introduktion til samarbejdet mellem to stærke værktøjer. -
Update på Teams
Nyheder og nye funktioner -
SKI aftale 50.40
Ny indkøbsliste med SKI-50.40 priser -
Forslag til nye fede læringsapps
Forslag til nye fede læringsapps -
Videoredigeringsapps
Videoredigeringsapps -
Microsoft Teams
Microsoft Teams -
Onenote på Mac
Finn Roholt, netværkskoordinator for dansk og sprog, lektor på Tornbjerg Gymnasium, inkarneret Macbruger og Onenotefan, deler her sine bedste tips til at få mest muligt ud af programmet. -
Formativ evaluering og feedback- Lad eleverne arbejde selv v.hj.a. Peergrade
Marie-Louise Bach, netværkskoordinator for historie og samfundsfag og lektor på Nyborg Gymnasium beskriver i dette indlæg, hvordan hun har arbejdet med værktøjet Peergrade med sine elever. -
Computational thinking i matematik
Jacob Munter, netværkskoordinator i matematik og lektor på Nyborg Gymnasium, argumenterer i denne artikel,med udgangspunkt i sin egen undervisning, for hvorfor Computational Thinking er nødvendigt og bidrager samtidig til en nærmere indkredsning af begrebet. -
peergrade.io
Peergrade er en gratis online platform til at give peer-feedback. -
OneNote som forløbsplanlægger
Det nye grundforløb på stx og hhx forudsætter en øget grad af koordinering af det faglige indhold i fagene. I mange fag er der derfor blevet udarbejdet fælles grundforløb, så det sikres at eleverne i perioden aug-nov kommer igennem identisk kernestof i de forskellige grundforløbsfag. Samfundsfag på C-niveau er stadig obligatorisk med 2017-reformen, hvorfor der på Nyborg Gymnasium af 3 kolleger i faggruppen, er blevet udarbejdet fælles grundforløb med titlen "Det gode liv".(15 moduler af 90 min.) OneNote er blevet brugt som forløbsplanlægger, hvor planlægningskollegerne har tilrettelagt de enkelte moduler fagligt og didaktisk. De kolleger, som skal undervise i grundforløbet, har så efterfølgende kopieret fra "Master-udgaven" til deres egne OneNote/Klassenotesbøger, hvorved resultatet primo november gerne skulle være, at alle 1g'er på Nyborg Gymnasium ville kunne besvare spørgsmålet: hvad er det gode liv? -
Implementering af Office 365 som læringsplatform
Hvordan bliver en læringsplatform et forum, hvor undervisere kan opfordre eleverne til samarbejde og interaktion, og hvor overblikket over progression i elevernes læring deles af alle parter? Det kræver en gennemtænkt implementering kendetegnet ved en stærk synergi mellem it-didaktik og teknik, en klar strategi samt differentieret kompetenceudvikling. Dertil kommer en skolekultur, hvor lærerne er trygge ved og nysgerrige efter at tage med på den digitale dannelsesrejse, som implementering af en ny fælles læringsplatform er en del af. -
Digitalt kompendium til grundforløbet
Det øgede fokus på synlig læring og dokumentation af læring stiller nye krav til såvel undervisere som elever. Vi har på Tornbjerg Gymnasium, hvor jeg underviser i engelsk, taget lidt hul på dette ved de sidste par år at udarbejde et fælles kompendium til brug af alle elever i grundforløbet. Dette kompendium indeholder alle tekster med tilhørende opgaver og arbejdsspørgsmål . Erfaringerne fra de første år har været, at det er en god ide samtidig at udlevere tekster i et trykt kompendium. Dette giver mulighed for at veksle mellem at arbejde på papir og på skærm. Ikke alle læser lige godt på skærmen, så det trykte kompendium giver mulighed for at vælge. -
Computational thinking i STX
IT er ikke et valg, men et grundvilkår, som vi skal forberede de unge på. Det indeholder mange aspekter, herunder computeren og andre enheder som distraktion, det sociale og faglige liv på nettet, og nettet som kilde til information. Det er også vigtigt, at få blik for computeren som et godt arbejdsredskab. Begrebet 'computational thinking' adresserer dette felt, og formentlig noget vi vil høre mere til de kommende år. -
Microsoft Office 365: Læringsvideoer
IT-Center Fyn har produceret en række læringsvideoer til udvalgte Microsoft Office 365 programmer.