it-centerfyn logo

Henter indhold ...

Top 10 for bedre samarbejde mellem skolerne og den lokale supporter

Skrevet af: , 21. marts 2022

En forudsætning for en god it-support er at samarbejdet mellem skolen og den lokale it-supporter er rigtig godt. For at det kan ske bør både den lokale it-supporter og skolen være opmærksom på en række punkter der skal være på plads.

IT-Center Fyn har derfor udviklet denne Top10 for god it-adfærd. Skolerne kan bruge denne liste til at give den lokale it-support et kvalitetstjek.

Målet er at have et godt samarbejde og sikre en god support af it. Både skolen og it-teknikeren skal løbende afstemme forventninger til hinanden, så samarbejdet sker så gnidningsfrit som muligt.

For at få et godt samarbejde med skolen, skal den lokale tekniker

1. Have en proaktiv tilgang til opgaveløsningen. Sig "ja, og", i stedet for "nej" eller "ja, men".

2. Have fokus på at "tage opgaven" i stedet for at "få opgaven".

3. Tænke på at det er en meget broget gruppe, der skal have it-support. En mindre del af både elever, kursister og medarbejdere har brug for stor imødekommenhed og forståelse.

4. Søge at have et godt uformelt samarbejde med skolens nøglepersoner og gøre sig fysisk synlig.

5. Holde sig ajour med hvad der rør sig på skolen og bringe sig selv i ’spil’.

6. Løbende melde tilbage på opgaver, som stadig ikke er løst.

7. Oprette sager i Servicedesken, følge sagernes udvikling og informere slutbrugerne vedr. sagernes status. Formidle og følge op i forbindelse med løsningen af større IT-opgaver eller indkøb, som partnerskolen har bestilt i driftsfællesskabets centrale IT-support.

8. Have fokus på tilslutning af AV-udstyr til netværket, computer eller tablets samt administrationens anvendelse af it.

9. Tage ansvaret sammen med skolen så it-vejledningsmaterialet til medarbejdere, elever og kursister altid er opdateret.

10. Vedligeholde dokumentation om it på skolen og skolens IT-årshjul med f.eks. eksamensdatoer, IT-møder, fællesarrangementer, ferier osv.

For at få et godt samarbejde med den lokale tekniker, skal skolen

1. Have en it-kontaktperson, som den lokale it-supporter kan gå til og holde regelmæssige møder mellem de to parter.

2. Sørge for at der er en god informationskanal til medarbejderne og elever/kursister til it relaterede informationer.

3. Orientere skolens personale om alle relevante aftaler med IT-Center Fyn – hvad er omfattet, og hvad er ikke.

4. Inddrage it-supporteren i skolens udvikling især på det tekniske område.

5. Sørge for at it-supporteren får rettidig information om opgaver der skal løses.

6. Inddrage lokale tekniker og IT-Center Fyns ledelse ved væsentlige ændringer på skolen, som har indflydelse på anvendelsen af IT.

7. Have særlig fokus på snitfladen mellem it-supporteren og det tekniske servicepersonale, da der ofte er overlap mellem de to funktioner i forhold til it-systemer. Fx låsesystemer, varmestyring eller telefoni.

8. Sikre et godt samarbejde mellem de medarbejdere der udbreder anvendelsen af it, fx bibliotekarer og it-didaktiske medarbejdere.

9. Inddrage it-supporteren i hvordan skolen anvender it-didaktiske redskaber og it i administrationen.

10. Sikre en løbende udskiftning og fornyelse af it-udstyret.

Link: https://itcfyn.dk/media/98194/top10-v-10.pdf

  • top 10